UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Jumaat, 26 April 2013

MENCARI KEDAMAIAN DI BAITULLAH - HARI KE EMPATBELAS -2 APRIL 2013,Selasa - TAWAF WIDA'

Hari ini merupakan hari terakhir kami berada di Tanah Suci Mekah.   Sayu hati untuk meninggalkan Tanah yang penuh barakah ini.  Setiap pertemuan akan ada perpisahan, itulah ketentuan yang ditetapkan oleh Allah Yang Maha Easa.   Yang hidup akan menemui kematian.   Seperti biasa rutin harian dilaksankan seperti biasa juga.   Selepas solat subuh dan sarapan pagi kami mengemas pakaian dan barangan yang dibeli dan membungkus beg-beg dengan kemas agar tidak pecah.  Maklum saja petugas hotel dan lapangan terbang menguruskan bagasi jemaah dengan agak kasar.    Dalam kesibukan menyusun barang-barang dan pakaian,...aku menerima sms daripada Pak Cik (Pak Lang) yang meminta aku membelikannya buah Tin jika masih di Mekah.   Katanya sakit lamanya datang kembali (buasir), kata orang buah Tin amat baik untuk mengubati sakit buasir.   Aku jawap, smsnya  'Insyallah'...saya masih di Mekah, petang nanti baru ke Jeddah.
Kami diminta kumpulkan bagasi/beg masing-masing sebelum ke masjidilharam (solat zuhur) di lobi hotel mengikut nombor bas yang ditetap bagi memudahkan petugas hotel menguruskannya.
11.00 pagi:  Ke Masjdilharam....untuk solat zuhur, sebelum masuknya waktu solat aku hubungi Sdr. Zam zahari (sahabat lama), kebetulan ketika itu berada di Mekah menunaikan umrah untuk bertemu dengannya.   Alhamdulillah kami bertemu di ruang solat berhampiran pintu no. 1.   Kami sama-sama solat zuhur di Masjidilharam.   Ini merupakan solat zuhur terakhir aku di sini buat kali ini.   Semoga aku dijemput lagi ke sini sekerap mungkin beribadah di Tanah penuh barakah ini.   Selepas solat kami bersalaman, mengucapakn selamat jalan.  Aku akan kembali ke Tanah air, manakala sdr. Zam akan meneruskan ziarah ke Madinah keesokan harinya.
1.00 petang:   Tawaf Wida', cuaca memang panas ketika ini, semoga Allah memberikan kelapangan kepada ku.   Selasai tawaf, solat sunat tawaf dan membaca doa tawaf wida' sudah semestinya pipi dibasahi air jernih keluar dari kelopak mata.   Mohon Yang Esa memberikan kesihatan yang baik, dilanjutkan usia dan dimurahkan rezeki semoga aku boleh kembali lagi ke sini, beribadah di sini.
2.30 petang:   ....Sayunya hati untuk meninggalkan Rumah Yang Ya Allah...bertolak ke Jeddah (bas no. 3).   Perut agak lapar....kerana semasa di Mekah, tidak sempat untuk makan tengah hari agak terlewat sedikit balik ke hotel.   Tidak menjadi masalah.
4.30 petang:   Sampai di Airport Antarabangsa Jeddah....hanya bas kami (no.3) sampai dahulu.   Bas no. 1, 2 dan 4 bersantai di Masjid Terapong Jeddah.   Aku tidak tahu macam mana tidak keselarasan program ini berlaku....mungkin mutawwif tidak menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin.   Aku agak sempati kepada Jemaah yang pertama kali sampai di sini....ya ingin melihat Masjid Terapong Jeddah yang amat sinonim dengan Jemaah haji/umrah Malaysia.  Kami berehat di Airport yang lama kerana penerbangan kami jam 11.15 malam.

suasana di Airport Jeddah
Gambar kenangan di Airport Jeddah sebelum berangkat pulang

11.15 malam:  Berlepas ke KLIA.   Dalam penerbangan kami semua rehat habis...tidur....(dalam penerbangan ini terdapat 2 pakej Andalusia iaitu SV20 dan SV21 April 2013).