Pakej Umrah/Ziarah 2018

Pakej Umrah/Ziarah 2018

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Pakej Pelancongan...

Pakej Pelancongan...

BADAL HAJI & UMRAH 2017

BADAL HAJI & UMRAH 2017

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.
وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-6, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah awal Januari 2015. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Isnin, 22 April 2013

MENCARI KEDAMAIAN DI BAITULLAH - HARI KE SEBELAS - 30 Mac 2013, Sabtu

4.30 pagi:  Seperti biasa ke masjidilharam untuk solat subuh, selesai solat ambik Van berhampiran kawasan masjid Kuching (masjid ini sudah dirobohkan bagi pembesaran masjidilharam).  Kembali semula ke masjidilharam untuk laksanakan tawaf dan sei' umrah.  Alhamdulillah selesai 9.00 pagi.  Rehat jap di masjid hingga 10.00 pagi.
10.30 pagi:  Cari makanan di gerai yang menjual pelbagai jenis makanan berhampiran ZamZam Tower (Menara Jam).    Aku beli Ayam Goreng (5 ketul..kecil-kecil aje) dan Roti Arab (Broast, harga SR13.00).   Ambil makanan duduk sambil santai di kaki lima (laluan perjalanan kaki) berhampiran Pasaraya Ben Dawood (pasaraya yang terkenal di sini yang menjual pelbagai jenis produk kering dan basah).    Sambil menikmati Ayam Goreng dan Roti Arab tiba-tiba aku disapa oleh seseorang.    Dia kenalkan diri...saya dari Afghanistan, hanya musafir (naik bas dari negaranya) ke sini kerana Allah (umrah).   Aku lihat wajahnya dia macam seorang yang jujur, memakai pakaian Afghanistan berwarna putih.  Dia bertanya aku, dari mana.   Aku "kata daripada Malaysia" (dalam bahasa Inggeris).   Katanya " Malaysia bagus...cantik.   Katanya dia tahu Malaysia dari siaran TV, "Malaysia terkenal dengan Menara KLCC". katanya.   Aku bertanya kepadanya " Siapa nama Haji".  "Abdul Mutalib, umur saya dalam 70an," jawapnya ringkas.   Dia juga bertanya akan nama aku, "Abu Bakar", jawap aku pendek.   Masyallah...tuan hebat nama itu, nama itu tertulis dalam Masjid Nabawi katanya.   Semoga tuan memdapat umrah yang diterima Allah katanya lagi.  Akhir perbualan kami...dia menyampaikan hasratnya memohom agar aku dapat memberikan SR30.00 sebagai tambang bas untuk membolehkannya ziarah ke Madinah.   Aku lihat wajahnya seketika, adakah ianya jujur atau sebaliknya.   Kerana di sini ramai menjadi penipu?.  untuk mendapatkan sempati Jemaah.  Ya...mungkin ianya jujur dan ikhlas.    Aku hulurkan SR10.00 kepadanya sambil menyatakan, "maaf tuan ini sahaja yang mampu untuk saya berikan, cuba tuan minta daripada jemaah yang lain kata aku".   Kalau boleh untuk ke Madinah hari ini juga, katanya.   Selepas itu aku meminta izin untuk ke bilik air (wuduk) dan ke Masjidilharam untuk solat zuhur.

Di tiang inilah aku berbual dengannya
Broast...ayam goreng dan roti arab...sedap..cubalah
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan