UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Khamis, 1 Julai 2010

KEMBARA CINTA ENAM...MAKKAH
Jumaat, 21 Mei 2010 bersamaan 7 Jamadilakhir 1431

03.30 pagi: Seperti biasa ke Masjidil Haram untuk tawaf sunat dan solat subuh.

0.600 pagi: Selepas solat subuh....balik hotel, sarapan pagi..menu mee hoon goreng, roti dan air milo '0'

07.00 pagi: Rehat (tidur) hingga jam 10.00 pagi...sudah hari keenam kembara mencari kebahagiaan hakiki...penat dan letih sudah mula dirasai. Dalam tidur aku bermimpi Makkah dilimpahi rahmat dengan hujan lebat, dan aku lihat banyak air bertakung di tepi-tepi jalan hadapan hotel penginapan. Tersedar dari tidur aku terus menuju ke tingkap bilik, didapati cuaca pagi ini agak panas terik lebih kurang 35C. Mimpi yang sama juga dialami oleh sdr. Ma'arof sahabat umrah GF16 Mei 2010.

11.30 pagi: Pagi ni...ke masjidil Haram awal sedikit, kerana hari jumaat masyarakat tempatan akan keluar menunaikan solat jumaat. Sampai di masjid ruang dataran Kaabah sudah dipenuhi oleh jemaah. Aku naik ke tingkat satu untuk mencari tempat, alhamdulillah masih ada ruang lagi. Jemaah hari ini terlalu ramai...macam musim haji gamaknya. Aku dapati masyarakat arab tempatan memakai pakaian kebangsaan mereka iaitu jubah berwarna putih dengan kain serban di kepala, memang nampak segak dan bergaya. Tetap jam 12.17 tengah hari (waktu Makkah) azan pertama berkumandang memecah kesyahduan, dalam masa 10 minit azan kedua dilaungkan oleh Bilal yang bertugas. Aku tidak beberapa faham khutbah yang disampaikan oleh katib yang dibaca dalam bahasa Arab. Maklumlah aku ini tidak fasih dalam bahasa itu kecuali satu dua istilah sahaja yang aku faham.

01.30 petang: Selesai solat..balik hotel, untuk makan tengah hari...menunya ayam masak kari, ikan merah asam pedas, sayurnya seperti biasa timum arab, air oren...memang sedap, tambah dua kali dibuatnya.

02.30 petang: Rehat di bilik...lepaskan letih.

03.30 petang: .......Solat Asar, selepas solat baring sekejap dalam masjid untuk lepaskan penat dan mengantuk teramat sangat.

05.00 petang: Balik ke hotel untuk majlis bacaan Yasin dan tahalil arwah. Majlis ini diadakan di tingkat M, dewan makan hotel yang dipimpin oleh para mutawwif umrah. Aku menjadi sebak dan mengalir air mata apabila mutawwif membaca doa arwah...tiba-tiba aku teringatkan arwah Tok dan Moyang yang telah banyak berkorban untuk aku semasa hayatnya. Semoga Allah memberikan rahmat ke atas rohnya. Amin. Jamuan ringan diadakan selepas majlis tahlil...bubur pisang.

06.30 petang: Ke Masjidil Haram semula untuk solat Maghrib. Solat Maghrib kali ini agak syahdu dengan bacaan imam kerap kali terhenti kerana sebak, ini membuatkan jemaah dan aku mengalirkan air mata. Aku duduk tidak beberapa jauh daripada tempat imam di dataran Kaabah berhampiran Makam Ibrahim. Tempat imam sentiasa bertukar mengikut waktu solat...kerana itu aku selalu mengintai-intai untuk mendapatkan tempat seboleh-bolehnya saf satu atau dua di belakang imam. Seperti biasa selepas solat aku akan mencari tempat yang sesuai untuk rehat, berzikir, solat sunat dan berdoa. Kali ini aku memilih tingkat bawah, berdepan dengan Pancuran Emas sementara menunggu solat Isyak. Di sini banyak ceramah/kuliah agama yang disampaikan dalam bahasa Arab, Urdu dan Indonesia selepas solat Maghrib.

09.00 malam: Selepas solat Isyak, balik hotel untuk makan malam

11.00 malam: Ust Syariff membawa aku, Haji Zack, Kak Zai, Along dan Adik makan Nasi Mandi (nasi briyani arab) di Pekan Bukit Thur. Nasi Mandi Kambing dan ayam...satu dulang besar untuk 6 orang makan....memang sedap gila. Terima Kasih Ust dan Haji Zack kerana belanja kami, budi baik kalian akan kami ingat hingga akhir hayat.

Nasi mandi kambing dan ayam panggang...sedap

12.00 tengah malam: Perut dah.......balik hotel, rehat apa lagi tidurlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan