UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Selasa, 13 Julai 2010

KEMBARA CINTA KEDUABELAS...MADINAH...CERIA
Khamis, 27 Mei 2010 bersamaan 13 Jamadilakhir 1431

03.30 pagi: Ke Masjid Nabawi...masuk solat subuh di Madinah hari ini 4:10 pagi.
05.00 pagi: Balik ke hotel....sarapan pagi dan bersiap untuk lawatan luar di Madinah
06.30 pagi: Semua jemaah berkumpul di lobi hotel untuk melakukan lawatan luar sekitar kota Madinah.

MASJID QUBA
Terletak lebih kurang 5 KM dari Masjid Nabawi. Masjid Quba adalah merupakan masjid yang pertama dibina oleh Rasulullah s.a.w. bersama para sahabat sebaik sahaja tiba di Madinah. Kelebihan masjid ini adalah sesiapa yang menunaikan solat sunat dua raakat di dalamnya akan mendapat pahala seperti umrah. Sebagaimana sabda Baginda:
"Barangsiapa berwuduk di rumahnya kemudiaan mendatangi Masjid Quba dan bersolat di dalamnya maka baginya adalah pahala seperti pahala umrah".
Masjid Quba
Pemandangan dalam masjid Quba
Baginda Rasulullah s.a.w. sentiasa datang ke masjid ini pada setiap hari sabtu sekiranya baginda tiada urusan sama ada berjalan kaki ataupun menunggang kenderaan (unta).

MASJID QIBLATAIN
Dinamakan Masjid Dua Kiblat, kerana berlakunya peristiwa pertukaran kiblat dari Masjid al-Aqsa ke Kaabah pada tahun ke 2 Hijrah. Peristiwa ini disebutkan dalam Surah al-Baqarah ayat 144. Firman Allah s.w.t. turun ketika Rasulullah s.a.w. bersama para sahabat sedang menunaikan solat zohor berjemaah di dalam masjid ini. Dalam rakaat kedua turunlah wahyu Allah yang memerintahkan agar Baginda s.a.w. mengubah kiblat ke arah Baitullah di Makkah.

BUKIT UHUD

Terletak kira-kira 4.5 KM dari kota Madinah. Bukit Uhud adalah merupakan satu tempat di mana berlakunya peristiwa penting dalam sejarah Islam, iaitu Perang Uhud yang berlaku pada tahun ke-3 Hijrah. Peperangan ini telah mengakibatkan 70 orang sahabat Nabi gugur syahid dari tentera kaum muslimin yang kesemuanya berjumlah 700 orang. Sebaik sahaja kami sampai di Bukit Uhud bacaan doa dipimpin oleh Ust. Haji Syariff seterusnya doa khas untuk Saidina Hamzah bin Abdul Mutalib.

Bukit Uhud

Makam Saidina Hamzah, para sahabat yang lain yang gugur semasa Perang Uhud

Bukit Pemanah

LADANG KURMA

Di Ladang Kurma ini kita boleh makan buah kurma sebanyak mana mungkin, tidak perlu dibayar. Tetapi jika ingin dibawa pulang....perlulah dibeli dan dibayar. Kita juga dihidangkan dengan minuman teh herba arab yang dicampur dengan air purdina. Di sini terdapat pelbagai jenis kurma dan manisan yang diperbuat daripada adunan buah kurma. Kurma yang selalu dicari oleh jemaah umrah ialah kurma Nabi atau Najwah kerana kurma ini banyak khasiatnya.

Buah kurma yang masih muda

Makan kurma tu baik-baik dik nanti.....

PASAR KURMA
Dalam perjalanan pulang kami singgah di Pasar Kurma, shopping sakan buah kurma sebagai buah tangan untuk keluarga, suadara mara dan rakan taulan. Aku belanja hampir SR400.00, beli pelbagai jenis kurma, kekacang, manisan dan tidak ketinggalan kurma Najwah untuk keluarga. Harganya agak boleh tahan juga, Kurma Najwah gred yang baik SR70.00 satu kilo. Di sini aku sempat membeli satu botol minyak kibas dengan harga SR10.00 yang dijual oleh peniaga jalanan rakyat Indonesia, kegunaannya adalah untuk menghindari binatang buas merosakkan tanaman (kebun). Aku beli ni bukan apa...untuk adik aku...adik aku ni seorang petani, dia mengusahakan kebun pisang dan getah. Nampaknya dia berjaya dalam bidang yang dia ceburi, dulu dia bekerja di syarikat swasta. Entah apa dia berhenti...sekarang bekerja sendiri dan buka kedai 'welding' maju nampaknya.
12.00 tengah hari: Bertolak balik ke hotel...solat zohor di Masjid Nabawi.
01.30 petang: Makan tengah hari di hotel
02.00 petang: Rehat
03.30 petang: Ke Masjid Nabawi...solat Asar
05.00 petang: Balik hotel...untuk rehat
06.00 petang: Ke Masjid Nabawi semula untuk solat Maghrib dan Isyak
09.00 malam: Balik hotel...makan malam
10.00 malam: Rehat....dah penat siang tadi ziarah luar kota Madinah...selamat malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan