UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Khamis, 8 Julai 2010

KEMBARA CINTA KESEBELAS...MAKKAH...SYAHDU...MADINAH
Rabu, 26 Mei 2010 bersamaan 12 Jamadilakhir 1431
CUACA HARI INI:
Subuh: 33C / Asar: 40C
Hari ini....pagi ini paling syahdu buat aku, dalam masa beberap jam lagi aku dan Grup umrah GF16 akan meninggalkan kota suci Makkah yang penuh barakah dan akan berangkat melakukan ziarah ke kota suci Madinah, di sinilah jasad Nabi Muhammad S.A.W. kekasih Allah di semadikan.
03.30 pagi: Seperti biasa ke Masjidil Haram...tawaf sunat, solat subuh dan mencari tempat yang paling mustajab untuk berdoa untuk diri sendiri, ayah bonda, datuk nenek, adik beradik, kaum keluarga, sahabat Rayyan, rakan sepejabat dan teman-teman semuanya. Agar kita dikurniakan kebahagiaan hakiki di dunia dan di akhirat. Kerana...itulah yang kita cari selama ini. Pencarian ini akan diteruskan selagi kita diberikan kesempatan oleh-Nya.
05.00 pagi: Balik hotel..sarapan pagi, menu nasi goreng, buah tembikai dan air milo '0'. Sidai baju yang dibasuh sebelum ke masjid pagi tadi.09.45 pagi: Ke Masjidil Haram lebih awal....tidak diketahui kenapa perasaan pagi ini agak syahdu dan hiba. Sabda Rasulullah S.A.W

'Pada Ka'abah itu ada 120 rahmat kepada pengunjungnya pada setiap hari, iaitu 60 untuk tawaf, 40 untuk solat sunat dan 20 untuk melihat Ka'abah'
10.00 pagi: Solat taubat, hajat, berdoa dan berzikir.
11.00 pagi: Tawaf wida...tawaf selamat tinggal. Selesai 7 pusingan tawaf, masuk pusingan kelapan saya dapati seorang pekerja warga emas bangsa arab membaiki lantai Dataran Ka'abah berhampiran Hijir Ismail yang retak, hati aku tersentuh apabila melihatnya. Aku hampirinya dan memberi salam sambil mengenggam erat tangan kanannya yang kasar itu sambil menghulurkan SR 20.00. Warga emas itu hanya tersenyum tidak berkata apa-apa, aku terus berlalu mencari tempat untuk solat zohor.
TAWAF WIDA
Selesai tawaf wida....aku menghampirkan diri betul-betul hampir dengan Multazam di sini aku berdoa dan merayu....
Di bawah sinar terik mentari
Ya Allah hamba-Mu berdiri tegah di bawah di pintu rumah-Mu
sesungguhnya Ka'abah ini dibawah perliharaan-Mu
merdekakanlah dari ku
bapa, ibu, saudara dan anak-anak dari seksa neraka
Ya Allah baikkanlah kesudahan segenap urusan ku
hindarkahlah kehampaan
hindarkanlah kehinaan
dunia dan seksa di akhirat
Ya Allah hamba-Mu sedang berdiri tegah di bawah pintu Ka'abah-Mu
menundukkan diri
mengharapkan rahmat-Mu
mengharapkan kasih sayang-Mu
aku takut seksa-Mu
aku mohon
Engkau tinggikan namaku
hapuskan doa ku
perbaiki segala urusan ku
bersihkan hati ku
beri nur cahaya dalam kubur ku
ampunkan dosa ku
tinggikan martabat ku di dalam syurga-Mu
Jangan Kau jadikan tawaf dan ziarah ku ini
tawaf dan ziarah penghabisan di Baitullah
Jika Kau takdirkan begini
Aku pohonkan syurga galang gantinya
dengan kemurahan Kau
Tuhan Yang Maha Pemurah
Tuhan Yang Maha Penyayang
Amin.
Tanpa aku sedari air mata ini membasahi pipi....aku amat mengharapan agar Kau akan memberikan kemurahan umur, kesihatan dan rezeki yang halal agar aku dapat berangkat ke sini lagi. Beribadah dan tawaf di rumah-Mu. Aku sentiasa menunggu Kad Undangan Istimewa dari-Mu untuk kembali ke sini lagi, menyahut seruan panggilan-Mu.
12.30: Solat zohor...tinggalkan Kaabah dan Masjidil Haram dengan linangan air mata...Insya Allah aku akan datangi.
01.00 petang: Balik hotel...makan tengah hari, menu terakhir di Makkah nasi putih, sup kambing, ayam masak merah, buah anggur hijau dan air oren.
02.50 petang: Bertolak ke Madinah...selamat tinggal Baitullah dan Makkah. Dalam perjalanan kami melayani perasaan masing-masing, aku duduk di set sebelah Abg. Azri bahagian belakang bas. Kami tidak banyak berbual hanya sekali-sekala imbauan ketika di Makkah, tasbih di tangan membilang berzikir kepada Yang Maha Esa. Ziarah kami ke Madinah di iringi oleh Ust Haji Syariff, dalam perjalanan Ust. banyak bercerita tentang kelebihan beribadah di Masjid Nabi dan sejarah Madinah itu sendiri. Sesekejap aku terlena juga...sebolehnya aku tidak mahu tertidur...kerana ingin melihat pemandangan sepanjang perjalanan ke Madinah, walaupun cuma padang dan gunung padang pasir sahaja. Bas kami dipandu oleh rakyat Indonesia yang berkerja di sini. Kami dimaklumkan perjalanan akan mengambil masa antara 6 ke 7 jam dengan menaiki bas.

Inilah bas yang membawa kami ke Madinah

Pemandangan sepanjang perjalanan ke Madinah, padang dan gunung pasir sahaja

05.30 petang: Setelah tiga jam perjalanan, kami singgah di Wadi (maaf lupa namanya) untuk makan malam. Menu nasi mandi, ayam pangggan, ikan goreng 2 ekor untuk lima orang makan. Memang sedap sunggup. Restoran ini diusahakan oleh rakyat Yamen, dan terkenal dikalangan jemaah umrah Malaysia khasnya dibawah pakej Andalusia. Makan malam kali ini termasuk dalam pakej umrah. Terima kasih daun keladi. Di sini aku sempat membeli 4 botol minyak atar dengan harga SR 10.00 yang dijual oleh raykat Yamen.

06.00 petang: Teruskan perjalanan......ramai jemaah yang dibuai mimpi.

09.00 malam: Sampai di Madinah...doa memasuki kota Madinah dipimpin oleh Ust. Haji Syariff:

"Ya tuhanku, sesungguhnya tanah haram ini adalah tempat nabi Engkau Muhammad s.a.w. dan Engkau telah menjadikan ia tanah haram menerusi kenyataan lisan nabi Engkau s.a.w. maka aku pohonkan dengan kemuliaannya, jadikanlah dia sebagai perisai bagi diriku dariapada api neraka dan keamanan daripada perhitungan yang tidak baik pada hari qiamat"

urusan 'chek in' mudah dan cepat, kami menginap di Hotel Durrat Al Fayroz hanya lebih kurang 100M daripada Masjid Nabawi.

Aku sebilik dengan Rosli, bilik '1320', tingkat 13...bilik cantik memuaskan.

bersihkan diri...tunaikan solat Isyak dan jamak solat Maghrib di bilik, kerana tidak berkesempatan ke masjid.

10.10 malam: Ke Masjid Nabawi bersama Rosli dan Lan Termeloh, masuk melalui pintu Babussalam dan mencari tempat berhampiran tiang di hadapan Raudah untuk tunaikan solat tahiyatul masjid. Selesai solat ziarah Makam Rasullulah, Saidina Abu Bakar dan Saidina 'Umar A-Khattab. Amat gembira dapat solat di Raudah, sesungguhnya Raudah adalah satu-satunya tempat mustajab untuk berdoa di Madinah ini.

"Tempat antara rumahku (bilikku) dan mimbarku adalah sebuah taman daripada taman-taman syurga."(Riwayat Tabrani, al-Bazzar dan Ibnu Syaibah, rijalnya thiqat)

11.10 malam: Balik hotel....untuk rehat, agak penat. Dalam perjalanan pulang singgah membeli beberapa pasang ketayap sebagai buah tangan untuk keluarga dan sahabat. Seperti biasa di luar pagar kawasan masjid ramai penjual jalanan menjual pelbagai jenis tasbih, ketayap, jubah dan barangan mainan dengan harga yang murah.

12.00 malam: Selamat malam...tidur dulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan