UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Ahad, 27 Jun 2010

KEMBARA CINTA LIMA...UMRAH TANA'IM
Khamis, 20 Mei 2010 bersamaan 6 Jamalilakhir 1431


03.30 pagi: Ke masjidil Haram solat subuh, sementara tunggu masuknya waktu subuh laksanakan tawaf sunat.

05.30 pagi: Balik hotel...sarapan pagi nasi lemak, milo '0'.


06.00 pagi: Bersiap untuk umrah.

06.30 pagi: Berkumpul di lobi hotel...bertolak ke Tana'im dengan bas untuk miqat umrah. Dalam perjalanan kami melewati kawasan Tanah Perkuburan Ma'la dan Masjid al-Jin. Tanah Perkuburan Ma'la merupakan tanah perkuburan awam semenjak zaman Rasulullah s.a.w. sehinggalah sekarang ini. Di sini ramai para sahabat dan ahli keluarga Baginda disemadikan termasuklah isteri Baginda s.a.w. Khadijah binti Khuwailid. Manakala Masjid al-Jin terletak tidak jauh dari perkuburan Ma'la, di sinilah Baginda s.a.w. menerima wahyu iaitu ayat-ayat di dalam surah al-Jin. Jarak antara Makkah dan Tana'im lebih kurang 7 km sahaja. Untuk sampai ke Tana'im kita boleh menaiki teksi (SR 5.00 seorang pergi-balik), bas (SR 4.00 seorang pergi-balik) dan van (SR 5.00 seorang pergi-balik).

Kawasan Tanah Perkuburan Ma'la, Makkah

Gambar kenangan bersama ketua rombongan Haji Zack, di Masjid Tana'im

08.00 pagi: Kembali semula ke Makkah untuk melaksanakan tawaf dan sei umrah. Dalam perjalanan kami bertalbiah sehingga sampai ke Masjidil Haram.


Aku sahut panggilan-Mu ya Allah!
Aku sahut, tidak ada sekutu bagi-Mu yang Allah
Kami sahut! Segala pujian, nikmat dan kerajaan
adalah kepunyaan-Mu ya Allah! Tiada sekutu bagi-Mu.

Umrah kali ini dipandu oleh Ust. Haji Syariff selaku mutawwif. Seperti biasa selepas tawaf aku akan mencari ruang dan peluang untuk solat sunat tawaf di belakang Makam Ibrahim dan berdoa di Multazam. Tidak tahu bagaimana, aku terpisah dengan kumpulan semasa menuju ke Makam Ibrahim. Ini tidak menjadi masalah bagi aku, kerana sudah ada sedikit pengalaman semasa menunaikan haji dahulu, aku berdoa agar dipertemukan semula dengan kumpulan yang dipimpin oleh Ust. Haji Syariff, beribadah berkumpulan itu kan lebih seronok!. Hari ini Allah telah memberikan ruang kepada aku untuk solat taubat di Hijir Ismail, walaupun jemaah terlalu ramai, Alhamdulillah.

Selepas solat di Hijir Ismail dan berdoa terus keluar dari kawasan Hijir Ismail menuju ke Bukit Safa untuk melaksanakan sei, dan singgah sebentar di tempat air zam-zam untuk minum menghilang dahaga...apa lagi habis 4 gelas air zam-zam...haaa digin. Sei aku laksanakan agak perlahan sedikit kerana tumit kaki sudah banyak yang pecah...sakit, pedih. Doa dibaca berpandukan buku panduan yang dibeli khas di Malaysia lagi. Dalam masa 45 minit sei selesai dihabiskan iaitu sebanyak 7 kali pusingan antara Safa dan Marwah. Aku meminta tolong seorang Pak Cik untuk mengunting rambut keluar daripada pantang larang ihram (tahallul).

Tulis catatan/rehat di Bukit Marwah sementara menunggu jemaah yang lain sampai (ahli kumpulan)

10 minit kemudian baru jemaah yang dipimpin oleh Ust. Haji Syariff selesai melakanakan sei dan sampai di Bukit Marwah, dengan wajah sedikit keletihan tetapi mereka tetap ceria dan masih bersemangat.

Doa dibaca..mohon keampunan Ilahi

Selepas selesai umrah kami tidak balik ke hotel, tetapi berrehat sementara di Bukit Marwah lebih kurang satu jam untuk melepaskan penat. Jam di tangan menunjukan 10.30 pagi (waktu Makkah). Perut dah rasa...., Haji Zack mengajak kami mencari makanan di luar kawasan Masjidil Haram, apa lagi kami menuju ke hotel Hilton kerana di kawasan ini banyak kedai/gerai menjual makanan. Haa....Haji Zack kena belanja kami nasi briyani ayam arab, harganya SR 8.00 satu bungkus boleh makan dua orang. Tetapi terlalu lapar kami beli satu bungkus seorang. Manakala Lan belanja air buah mangga SR 4.00 satu gelas. Kedai atau gerai di ini tidak menyediakan kerusi/meja untuk pelanggannya. Oleh demikan kami terpaksalah mencari tempat duduk yang sesuai untuk menikmati hidangan yang dibeli. Kami memilih bahagian luar Pasaraya Bin Dawood, Hotel Hiiton Makkah. Bahagian luar Pasaraya ini menyediakan tempat duduk/santai untuk para jemaah, apa lagi .....memang sedap habis tinggal bekas aje.

Shopping Mall, kawasan berhampiran Hotel Hilton

11.30 pagi: Kami kembali semula ke Masjidil Haram...ambil wuduk di kawasan wuduk bawah tanah berhampiran Hotel Hilton. Selepas menuaikan solat sunat dua raakat, baring melepaskan penat yang keterlaluan, sakit tumit kaki dan betis sudah mulai dirasai. Aku duduk menunggu waktu zohor berhampiran pintu 1 (King Aziz) dalam kawasan Masjidil Haram. Selepas solat zohor balik hotel untuk makan tengah hari, rehat dan mandi.

03.40 petang: Ke Masjidil Haram semula untuk solat Asar, selepas solat kembali ke hotel semula untuk minum petang dan rehat.

06.30 petang: Masjidil Haram....solat Maghrib dan Isyak. Selepas solat sunat Maghrib tunaikan solat sunat jenazah dan tawaf sunat. Sudah menjadi kebiasaan di sini setiap waktu ada sahaja solat sunat jenazah, kita digalakkan untuk mengerjakannya. Kali ini aku menunaikan solat Isyak berhampiran Rukun Yamani.

09.30 malam: Balik hotel...makan malam...rehat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan