Pakej Umrah/Ziarah 2018

Pakej Umrah/Ziarah 2018

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Pakej Pelancongan...

Pakej Pelancongan...

BADAL HAJI & UMRAH 2017

BADAL HAJI & UMRAH 2017

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.
وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-6, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah awal Januari 2015. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Isnin, 5 Julai 2010

KEMBARA CINTA LAPAN...MAKKAH...MAGHFIRAH-MU
Ahad, 23 Mei 2010 bersamaan 9 Jamadilakhir 1431

CUACA HARI INI:
Subuh: 34C / Zohor: 38C / Asar: 40C / Maghrib: 38C / Isyak: 33C

03.15 pagi: Bangun tidur...bersiap untuk Masjidil Haram.
03.30 pagi: Ke Masjidil Haram...solat sunat tahajud, hajat, taubat...bermunajat...berzikir sementara menanti masuknya waktu solat subuh....sungguh syahdu rasanya. Jemaah sentiasa ramai melaksanakan tawaf umrah atau tawaf sunat tidak kira waktu siang mahupun malam ituilah kemuliaan Baitullah. Selepas solat subuh aku rehat dan baring dalam masjid untuk melepaskan letih, penat dan mengantuk yang amat sangat...hingga terlelap.
06.00 pagi: Balik hotel...sarapan pagi. Menu hari ini Mee Kari, air Milo '0'.
09.00 pagi: Rehat...basuh pakaian, nak hantar dobi mahal jugak harganya.
10.00 pagi: Bangun tidur...bersiap untuk ke Masjid
11.00 pagi: Minum air Milo '0"' panas di tingkat M dengan sekeping roti, sebelum ke Masjidil Haram untuk solat zohor. Alhamdulillah dapat saf nombor 4 di belakang imam berdepan dengan Pancuan Emas, masuk waktu zohor hari tepat jam 12:17 tengah hari. Seperti biasa selepas solat zohor...solat sunat jenazah.
01.00 petang: Makan tengah di hotel.
02.00 petang: Rehat..baring cuaca panas hari ini.
03.30 petang: Ke Masjidil Haram semula untuk solat Asar, (waktu Asar 4:17 petang) aku sudah siap berpakaian ihram. Kerana selepas solat Asar nanti aku akan ke Tanaim untuk miqat umrah badal arwah Atok Litap (Tok sebelah ayah). Tok meninggal dunia pada hari Raya Haji ke 3, 2009 yang lepas di Hospital Tunku Ampuan Najihah, Kuala Pilah tepat jam 3.00 pagi dalam usia 85 tahun kerana tekanan darah tinggi yang amat sangat hingga saluran darah di kepala pecah. Semasa hayatnya Tok tidak berkesempatan untuk ke Tanah Suci...bukan kerana masalah perbelanjaan tetapi masalah kesihatannya yang tidak mengizinkan. Sebelum berangkat ke sini tempoh hari aku telah memohon izin daripada ayah untuk tunaikan umrah badal untuk arwah Tok. Arwah Tok telah banyak berbakti kepada ku...tidak dapat aku untuk membalasnya. Semoga Allah menempatkannya bersama orang-orang yang soleh. Amin.
05.00 petang: Ke Tanaim untuk miqat umrah menaiki bas dengan tambang SR 2.00 perjalanan sehala. Umrah kali ini bersendirian, rakan yang lain kepenatan dan keletihan, maklumlah masing-masing sibuk beribadah rehat dan tidur tidak menentu.
05.30 petang: Selepas niat umrah kembali semula ke Masjidil Haram.
06.00 petang: Tawaf urmah...selesai tawaf, solat sunat tawaf, doa di multazam dan solat Maghrib.
07.45 malam: Minum air zam-zam dan teruskan sei antara Bukit Safa dan Marwah sebanyak 7 kali pusingan.
08.25 malam: Selesai sei, bergunting untuk tahallul. Solat Isyak.
09.00 malam: Balik hotel...makan malam.
10.00 malam: Rehat...selamat malam....dibuai mimpi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan