UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Isnin, 11 Jun 2012

MEKAH, 2 MEI 2012, RABU (HARI KE-8)

Hari ini jemaah bebas melaksanakan ibadah di Masjdil Haram atau umrah secara kumpulan atau sendiri.   Aku, Zul Khalil, Rafiq dan keluarga ke Tanaim selepas solat Asar untuk miqat umrah.   Kami ke Tanaim dengan van yang boleh memuatkan seramai 10 jemaah dengan tambang 10 RS seorang pergi dan balik.   Kami mengambil van berhampiran Maulid al-Nabawi.   Jemaah tidak perlu risau selalunya pemandu van atau teksi akan menghantar terus jemaah ke Masjidil Haram, jemaah akan diturunkan berhampiran Maulid al-Nabawi iaitu, tapak rumah Rasulullah s.a.w. dilahirkan ataupun mengikut atas permintaan jemaah sendiri.  Jemaah boleh terus masuk ke kawasan sei, Bukit Marwah dan menuju ke Kaabah untuk melakukan tawaf.

masjid Tanaim

Selepas berniat umrah, kami balik semula ke Masjidil Haram untuk menyempurnakan tawaf dan sei, selesai jam 9.00 malam.   Aku dan Rafiq tidak balik ke hotel malam ni.   Kami itikaf di Masjidil Haram saja, malam ini merupakan malam terakhir kami di Mekah rugi rasanya kalau tidur di hotel bukannya mudah untuk sampai di sini.   Saat masa yang ada kami manfaatkan sepenuhnya untuk Mu, sesungguhnya kami adalah tetamu yang Engkau jemput untuk hadir di rumah Mu yang mulia ini.  Rumah Mu kami kucup mesra, sesungguhnya Kau adalah kekasih yang Satu pemberi rahmat sekelian alam.

Jam 12.00 tengah malam, badan dah terasa amat penat...kami masih berpakaian ihram kerana tidak balik untuk menukar pakaian selepas selesai melaksanakan umrah siang tadi.  Kami naik ke ruang solat di tingkat empat berhampiran dengan menara jam tertinggi di dunia, dapat melihat ratusan atau ribuan jemaah sedang bertawaf umrah dan sunat.    Di dataran Kaabah tiada istilah 'kosong' sentiasa dipenuhi oleh hamba-Nya untuk bertawaf di rumah yang mulia ini.    Jam 1.00 pagi kami merehatkan diri dengan berbaring berbunbungkan langit yang terbentang luas, indah dan nyaman dengan tiupan bayu malam.     Dalam buaian impim aku dikejutkan oleh seorang jemaah lelaki berbangsa Arab, aku lihat jam di Menara menunjukan pukul 3.00 pagi.    Dia ingatkan aku, dalam ihram tidak boleh memakai  'mask', kerana semasa tidur aku memakai 'mask' bagi mengelakkan terhidu habuk yang banyak kerana boleh menyebabkan mendapat sakit tekak dan batuk.   Sekitar Masjdil Haram ketika ini, sedang rancak dijalankan pembangunan dan penambahbaikan untuk keselesaan jemaah yang semakin bertambah dari hari ke hari.  

Aku cuma tersenyum, "umrah habis" kata ringkas.   Dia memohom maaf kepada aku....mungkin dia rasa telah menganggu kerehatan aku.   Aku teruskan....kerana terlalu penat.   Azan subuh pertama (3.30 pagi) aku bangun dari impim dan mengajak Rafiq ke tandas untuk membersihkan diri dan mengambil wuduk di luar Masjidil Haram berhampiran dengan Pasaraya Bin Dawood.   Selepas itu kami masuk semula ke dalam Masjdil Haram mengerjakan solat-solat sunat dan tawaf sunat.   Ini merupakan tawaf sunat kami terakhir buat kali ini sebelum kami berangkat Madinah petang nanti.   Selesai solat subuh kami balik ke hotel....sarapan pagi dan naik ke bilik untuk kemas bagasi masing-masing. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan