UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Selasa, 5 Jun 2012

MASJID AL- RAYAH, TINGGAL KENANGAN

Masjid al-Rayah, terletak bertentangan dengan bangunan Ali al-Jafali di kawasan al-Judairah, kira-kira satu kilometer dari Masjidil Haram.  Iaitu ke arah Makam Ma'la dan Masjid Jin.  Masjid ini juga dikenali dengan Masjid Abu Hurairah kerana di masjid ini pada masa dahulu Abu Hurairah memelihara dan amat menyayangi kuchingnya.  Bagi jemaah umrah atau haji Malaysia masjid ini kenali dengan nama masjid Kuching. 
Sekarang hanya tinggal kenangan, Masjid Kuching telah dirobohkan oleh kerajaan Arab Saudi bagi memberi laluan pembangunan pembesaran Masjidil Haram.   Musim haji 2006 yang lalu, aku kerap solat dan mendengar tazkirah dalam bahasa Indonesia tentang fardu haji selepas waktu marghrib di sini.  Hotel aku menginap berhampiran dengan masjid maka kerap aku datang ke masjid ini untuk mendengar tazkirah.

Kalau hampir masuknya waktu wukuf jemaah Masjidil Haram dan jemaah Masjid Kuching selalu akan bersambung terutamanya waktu solat Marghrib dan Isyak.   Kiri kanan jalan, ruang dipenuhi dengan lautan jemaah menyembah yang Satu, itulah kelebihan tanah haram.   Masuk sahaja waktu solat semua premis akan ditutup, urusan yang lain juga dihentikan buat sementara waktu memberi laluan untuk kita mengesakan Maha Pencipta.  Maka amat rugilah jika kita ke sini, tidak mengejar ruang dan peluang yang terbatas.
Masjid Kuching,
sumber imej: http:alikhlassurau,blogspot.com
Dulu burung Merpati terlalu banyak di sini....aku selalu memberinya makanan biji gandum yang boleh dibeli dengan harga 1 RS sebungkus yang banyak dijual oleh peniaga jalanan orang kulit hitam di tepi-tepi jalan sekitar Masjid Kuching.    Sekarang merpati ini berpindah ke mana....? tak taulah.   Seperti mana yang diceritakan, burung marpati ini asalnya daripada burung Ababil yang didatangkan oleh Allah untuk menyerang tentera Albaharah yang ingin memusnahkan Kaabah.
Kita sama sekali dilarang membunuh atau menangkap marpati di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan