UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Selasa, 13 April 2010

DUTA KESENIAN KE ACEH

Banda Aceh, Tanggal 12 – 17 Mac 2010, saya berkesempatan membawa Kumpulan Nasyid Rayyan DBP membuat Kunjungan Muhibbah ke Banda Aceh, Indonesia atas undangan Dewan Pimpinan Wilayah Lembaga Seni Qasidah Indonesia (LASQI) Provinsi Aceh. Kunjungan Muhibbah ini bagi membolehkan Kumpulan Rayyan membuat penampilan dalam Festival Bintang Vokalis Qasidah Gambus Tingkat Provinsi Aceh 2010, yang diadakan setiap dua tahun ini bagi memilih wakil Aceh ke tingkat nasional. Dalam Festival kali ini beberapa kategori telah dipertandingkan iaitu, kategori kanak-kanak lelaki dan perempuan, remaja lelaki dan perempuan dan dewasa lelaki dan perempuan.

Festival Bintang Vokalis Qasidah Gambus Tingkat Provinsi Aceh 2010 telah diadakan di
Anjong Mon Mata, Banda Aceh, Indonesia penuh warna warni dengan penglibatan seramai 83 orang peserta dari 23 kabupaten/kota di Aceh. Festival kali ini telah mendapat sambutan yang sungguh menggalakkan daripada seluruh masyarakat Aceh yang telah dibuka secara rasminya oleh Bapak Wakil Gubernur Aceh pada tanggal 14 Mac 2010, jam 9.00 pagi.

Kumpulan Rayyan sebagai artis undangan dalam festival kali ini telah membuat dua penampilan, pertama dengan menyampaikan 2 buah lagu iaitu Perjalanan, ciptaan Haji Mahzan Manan dan liriknya oleh Abby dan lagu kedua Khazanah, Ciptaan Haji Mahzan Manan, manakala liriknya oleh SN Datuk A. Samad Said. Penampilan dua, Rayyan telah menyampaikan 2 buah lagu iaitu Kembara di Tanah Gersang yang pernah dipopularkan oleh kumpulan Al-Jawaher dan Ummah Khalifah, ciptaan Haji mazhan Manan, liriknya oleh Haji Jalidar Abdul Rahim. Rayyan telah berjaya memukau penonton yang hadir dengan persembahan yang bertenaga dan penuh penghayatan. Penampilan Rayyan kali ini telah mendapat pujian daripada Bapak Wakil Gubernur Aceh iaitu Bapak Muhammad Nazar serta karyawan seni Aceh yang hadir.

Dalam kunjungan ini, Rayyan telah berjaya memperkenalkan genre nasyid Malaysia kepada masyakarat Aceh yang mempunyai kelainan tersendiri berbanding seni nasyid dan qasidah di Aceh. Kelainan ini jelas dari segi melodi, gubahan muzik dan cara persembahan. Kelainan genre nasyid yang dipertontonkan oleh Rayyan ini, kita dapat membuktikan kepada peminat seni muzik tanah air bahawa genre nasyid Malaysia dapat diterima oleh masyarakat luar khususnya di peringkat antarabangsa. Selain itu, hal ini juga dapat menjadikan nasyid sebagai antara medium dakwah yang berkesan dan medium untuk mengembangkan bahasa dan kesussasteran Melayu yang boleh diterima oleh masyarakat luar. Kunjungan Rayyan ke Aceh telah merapatkan hubungan antara Malaysia dengan Aceh menerusi program kesenian berunsur Islam.

Kesempatan ini, saya dapat menjejaki, memahami, mempelajari serta menghayati seni qasidah serta kebudayaan masyarakat Aceh yang serumpun dengan bangsa Melayu di Malaysia. Dengan ini kami dapat mengenali jati diri budaya masing-masing, di samping memahami dan menghormati budaya-budaya lain. Dan mampu berinteraksi secara sinergi antara satu dengan yang lain dalam usaha mengukuhkan hubungan persaudaraan dua negara khususnya dalam bidang kesenian dan kebudayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan