Pakej Umrah/Ziarah 2018

Pakej Umrah/Ziarah 2018

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Pakej Pelancongan...

Pakej Pelancongan...

BADAL HAJI & UMRAH 2017

BADAL HAJI & UMRAH 2017

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.

Fa Izin International Travel & Tours ..JOM DAFTAR SEGERA.
وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-6, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah awal Januari 2015. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Selasa, 13 April 2010

KERDILNYA DIRI...

Ketika berada di Banda Aceh masa dimanfaat sepenuhnya melihat kesan-kesan gelombang tsunami yang melanda Banda Aceh pada 26 Disember 2004, kesan ini masih kekal hingga ke hari ini. Seperti Kapal Tangki Tenaga Eletrik Nasional Indonesia masih lagi terdampar di kawasan perumahan kampung Pungeblang Cut berhampiran pusat Banda Aceh yang dibawa oleh gelombang tsunami sejauh 7 kilometer dari laut. Dan sebuah bot nelayan tersadai di tingkat 2 sebuah rumah di kampung Lampula yang berhampiran dengan pantai. Bot ini dihanyutkan oleh ombak tsunami sejauh 5 kilometer dari pantai. Mengikut cerita seorang penduduk kampung seramai 50 orang yang sempat menaiki bot ini terselamat dari amcaman ombak tsunami. Tempat-tempat ini menjadi tarikan pelancong luar untuk melihat betapa hebatnya kuasa Allah yang tidak terfikir oleh kotak pemikiran hamba-Nya. Begitu juga, kami melihat sendiri tiga buah masjid yang penuh barakah yang terselamat walaupun sekitarnya menjadi padang jarak padang terkukur iaitu Masjid Raya Baiturrahman yang terletak di tengah pusat Banda Aceh, Masjid Kampung Oh La leh yang terletak berhampiran pantai Banda Aceh dan Masjid Rahmatullah di perkampungan Lampuuk, Kec. Lhoknga. Kab. Aceh Besar yang mengambil masa hampir 2 jam menaiki kereta daripada Bandar Aceh. Saya sempat solat sunat di Masjid Rahmatullah yang penuh barakah ini. Ya Allah betapa Agungnya Kuasa Mu, saya menitiskan air mata di sini, kerana terlalu sebak betapa kerdilnya diri ini. Sebelah sudut kiri belakang masjid ini masih terdapat kesan-kesan kerosakan tsunami yang ditinggalkan untuk tetapkan orang ramai dan generasi akan datang. Saya juga berpeluang memziarahi dua buah perkuburan besar, di sinilah disemadikann puluhan ribu mangsa tsunami. Al-Fatihah.
Untuk tatapan generasi yang datang pemerintah Aceh telah membina sebuah muzium, yang dinamakan Muzium Tsunami. Di sini, pengunjung akan dapat melihat keadaan Banda Aceh sebelum, semasa dan selepas kejadian tsunami. Kini, Aceh dikenali dengan nama Nannggroe Aceh Darussalam dan sedang pesat membangun bersama keagungan syiar Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan