UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Ahad, 12 Jun 2011

6 MEI 2011...(Hari Ke-12)...JUMAAT...
KEMBARA siri-2...
PENYUCIAN JIWA DI TANAH SUCI

MAKKAH - AIRPORT HAJI, JEDDAH

5.30 pagi: Selepas solat subuh, jemaah diminta melaksanakan tawaf wida' secara pensendirian atau berkumpulan. Aku membawa Pak Yasir (agak uzur), adik membawa ayah, emak, mak Teh di bawa oleh wan Peah. Selepas tawaf wida' jemaah tidak dibenarkan untuk membeli belah, hanya terus balik ke hotel untuk sarap pagi dan bersiap untuk ke Jeddah.
7.30 pagi: Berkumpul di Lobi Hotel untuk Taklimat Perjalanan ke Jeddah, Bahrain dan seterusnya ke Kuala Lumpur yang diberikan oleh Tour Leader.. Urusan pasport dan tiket jemaah di Pejabat Andalusia.
8.00 pagi: Bertolak ke Jeddah diiringi oleh Mutawwif, ust Imam hingga ke sempadan Airport Haji. Kami dimaklumkan mutawwif tidak dibenarkan memasuki kawasan Airport, sekiranya ditangkap oleh pihak berkuasa Saudi, denda akan dikenakan dalam anggaran SR 2000 hingga SR 5000 seorang. Oleh itu, semua urusan di Airport akan diuruskan oleh Tour Leader. Dalam perjalanan ke Jeddah...saya telah membuat kutipan SR 10 seorang bagi memudahkan urusan bagasi dan air zam-zam di Airport nanti, ini adalah pengalaman saya semasa mengerjakan umrah tahun lepas (2010). Dan sedikit derma daripada jemaah untuk ust. Imam, sebagai tanda terima kasih dan penghargaan atas bantuan dan tunjuk ajar beliau semasa kami mengerjakan umrah "Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa". Terma Kasih Ust...daripada kami. Di sempadan Airport kami berhenti sebentar untuk menurunkan Ust. Imam dan mengambil Pek Makanan untuk jemaah (Nasi Bungkus).

11.00 pagi: Sampai di Airport Haji, Jeddah. Kami berkerjasama menguruskan bagasi dan air zam-zam. Kami sudah macam satu keluarga besar...dalam tempoh hampir 2 minggu susah atau senang kami bersama, bantu membantu antara satu sama lain adalah menjadi prinsip kami. Urusan di Airport amat mudah sekali...sebelum ini aku rasa agak gelisah juga kerana bermacam-macam cerita atau versi dimaklumkan kepada aku oleh beberapa orang Tour Leader yang lebih senoir daripada aku semasa di Makkah. Mereka memberitahu tentang kepayahan dan kesulitan bakal dihadapi semasa berurusan di Airport Haji. Alhamdulillah berkat doa semua jemaah...urusan kami mudah, kami diberi keutamaan melalui pintu masuk imigresen di Balai Berlepas. Malahan kami dihantar oleh salah seorang pegawai imigeren memasuki pesawat, mereka betul-betul memastikan kami dilayan dengan baik. Terima Kasih. 1.15 petang: Berlepas ke Bahrain dengan penerbangan GF 174.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan