UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Rabu, 18 Mei 2011

HANYA TINGGAL KENANGAN

Hari ini genaplah satu bulan nenek (uwan) tercinta meninggalkan kami (19 April 2011) buat selamanya, ia kembali kepada pencipta-Nya. Iaitu lima hari sebelum kami berangkat ke Tanah Suci Makkah menunaikan umrah. Uwan tidak sakit teruk...cuma dua hari sebelum meninggal uwan sudah tidak larat untuk bangun dan solat, makan hanya sedikit-sedikit. Aku dan Mak Teh (ibu saudara) yang banyak menjaga uwan, menghantarnya mendapatkan rawatan susulan untuk darah tinggi di Klinik Kesihatan Taman Medan Jaya atau pun rawatan perubatan alternatif. Kami berdua amat rapat dengan uwan. Ketidaan uwan amat terasa sekali. Uwan menghembuskan nafas terakhir tepat jam 11.30 malam, 19 April 2011, dalam usia 84 tahun. Jenazah uwan selamat disemadikan bersebelahan arwah Atuk di kampung pada 20 April 2011, selepas solat zohor (2.00 petang). Semasa jenazah uwan diturunkan ke liang lahat tiba-tiba hujan rintik-rintik turun. Dua jam sebelum uwan menghembuskan nafas terakhir, uwan sentiasa tersenyum. Aku terfikir uwan senyum dengan siapa. Mungkin uwan sudah dapat lihat tempatnya di sana. Aku reda' dengan ketentuan Ilahi ini. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian. Dari Nya kita datang kepadaNya jualah kita akan kembali. Semoga roh uwan dilimpahi rahmatNya dan bahagia di sana. Amin. Al-Fatihah. Kami juga akan menyusur kemudian.

Firman Allah: "Tiada sesuatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang hilang dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." (Al-Hadid: 22-23)

Kita dicipta-Nya penuh indah
Disediakan-Nya kamar ibadah
Disinari-Nya nur yang melimpah
Itulah tanda keagungan nur Allah

Jika kita amalkan muhasabah
Hayati Quran, Sunnah Rasullullah
Zikir, munajat Alhamdulilah
Puji segala nikmat diberi Allah

Semat kebaikan dalam hati
Pilihlah jalan suci abadi

Itulah kehidupan mukmin sejati
Membawa panji mengenal llahi

Rebutlah dua rakaat sembahyang
Ketika digelita malam hari
Tuhan Maha Pengasih dan Penyayang
Moga bahgia kita di sana nanti

HajiBurn

Tiada ulasan:

Catat Ulasan