UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

UMRAH & ZIARAH MUSIM 1441H (2019/2020)

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Penyucian Jiwa di Tanah Suci

Daftar Segera.....

Daftar Segera.....

Holidays...Pelancongan Tersohor

Holidays...Pelancongan Tersohor

BADAL HAJI & UMRAH 2019

BADAL HAJI & UMRAH 2019

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul

AndalusiaKU...Peneraju Umrah Terunggul




وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ كُنتُمْ تَكْسِبُونَ
Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".
(surat Al-A'Raaf ayat 39)
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi amat pengampun (kepada orang-orang yang bertaubat). - Al-Mulk.2
Tegak Rumah Kerana Sendi,
Runtuh Sendi Rumah Binasa,
Sendi Bangsa Adalah Budi,
Runtuh Budi Runtuhlah Bangsa.
Adat Bersaudara,
Saudara Dipertahankan,
Adat Berkampung, Kampung dipertahankan,
Adat Bernegeri, Negeri Dipertahankan,
Adat Berbangsa, Bangsa Dipertahankan.

"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"
"Lambaian Suci...Kembara Ilahi Siri-8, ke Tanah Suci Makkah dan Madinah, Transit Muscat, Oman 12 - 24 Jan 2020. Ya Allah permudahkan segala urusan kami".

Sepanjang perjalanan hidup manusia beragama Islam tidak akan lengkap rukunnya jika ia tidak menunaikan ibadah haji dan umrah.

Firman Allah. Ertinya:
"Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana
Allah
" (Surah al-Baqarah 2:196)

Firman Allah. Ertinya:
"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan ketaqwaan yang benar dan janganlah kamu mati kecuali sudah lengkap Islam (melakukan dengan sepenuhnya rukun-rukun Islam" . (Surat Ali 'Imran 3:102)

Khamis, 16 September 2010

RAYYAN DUTA KESENIAN KE ACEH

Banda Aceh, Tanggal 12 – 17 Mac 2010, yang lalu Kumpulan Nasyid Rayyan telah membuat Kunjungan Muhibbah ke Banda Aceh, Indonesia atas undangan Dewan Pimpinan Wilayah Lembaga Seni Qasidah Indonesia (LASQI) provinsi Aceh. Kunjungan muhibbah ini membolehkan Kumpulan Rayyan membuat penampilan dalam Festival Bintang Vokalis Qasidah Gambus Tingkat Provinsi Aceh 2010, yang diadakan setiap dua tahun ini bagi memilih wakil Aceh ke tingkat nasional. Dalam festival kali ini beberapa kategori telah dipertandingkan iaitu, kategori kanak-kanak lelaki dan perempuan, remaja lelaki dan perempuan dan dewasa lelaki dan perempuan.

Festival Bintang Vokalis Qasidah Gambus Tingkat Provinsi Aceh kali ini telah mendapat sambutan yang sungguh menggalakkan daripada seluruh masyarakat Aceh dengan penglibatan seramai 83 orang peserta dari 23 kabupaten/kota di Aceh penuh dengan warna warni. Festival kali ini telah dibuka secara rasminya oleh Bapak Wakil Gubernur Aceh pada tanggal 14 Mac 2010, jam 9.00 pagi, bertempat di Anjong Mon Mata, Banda Aceh, Indonesia.

Kumpulan Rayyan sebagai artis undangan dalam festival kali ini telah membuat dua penampilan, pertama dengan menyampaikan 2 buah lagu iaitu Perjalanan, ciptaan Haji Mahzan Manan dan liriknya oleh Abby dan lagu kedua Khazanah, Ciptaan Haji Mahzan Manan, manakala liriknya hasil karya SN Datuk A. Samad Said. Penampilan kedua iaitu dalam acara penutupan rasmi festival Rayyan menyampaikan 2 buah lagu iaitu Kembara di Tanah Gersang yang pernah dipopularkan oleh kumpulan Al-Jawaher dan digubah semula oleh Haji Mahzan Manan. Manakala lagu kedua Ummah Khalifah, ciptaan Haji Mahzan Manan, liriknya oleh Haji Jalidar Abdul Rahim. Kedua-dua persembahan ini Rayyan telah Berjaya memukau penonton yang hadir dengan persembahan yang bertenaga dan penuh penghayatan. Penampilan Rayyan ini telah mendapat pujian daripada Bapak Wakil Gubernur Aceh iaitu Bapak Muhammad Nazar serta Ibu Dewi Meuthia ST, Ketua Umum Lembaga Seni Qasidah Indonesia (LASQI) Provinsi Aceh serta karyawan seni Aceh yang hadir.

Dalam kunjungan ini, Rayyan telah berjaya memperkenalkan genre nasyid Malaysia kepada masyarakat Aceh yang mempunyai kelainan tersendiri berbanding seni nasyid dan qasidah di Aceh. Kelainan ini jelas dari segi melodi, gubahan muzik dan cara penampilan. Kelainan genre nasyid yang dipertontonkan oleh Rayyan ini, dapat kita membuktikan kepada peminat seni muzik tanah airi bahawa genre nasyid Malaysia dapat diterima oleh masyarakat luar khususnya di peringkat antarabangsa. Selain itu, hal ini juga dapat menjadikan nasyid sebagai antara medium dakwah yang berkesan dan medium untuk mengambangkan bahasa dan kesusasteraan Melayu yang boleh diterima oleh masyarakat luar. Kunjungan Rayyan ke Aceh telah merapatkan hubungan antara Malaysia dengan Provinsi Aceh menerusi program kesenian berunsur Islam.

Dalam ruang masa yang ada kami dapat menjejaki, memahami, mempelajari serta menghayati seni qasidah serta kebudayaan masyarakat Aceh yang serumpun dengan bangsa Melayu di Malaysia. Dengan ini kami dapat mengenali jati diri budaya masing-masing, di samping memahami dan menghormati budaya-budaya lain. Dan mampu berinteraksi secara sinergi antara satu dengan yang lain dalam usaha mengukuhkan hubungan persaudaraan dua negara khususnya dalam bidang kesenian dan kebudayaan menerusi bahasa dan kesusasteraan Melayu. Di samping itu, kami dapat melihat kesan-kesan gelombang tsunami yang melanda Banda Aceh pada 26 Disember 2004. Kesan ini masih kekal hingga ke hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan